follow us at Twitter
follow us at Facebook

De frisse blik

Cultuurreporters! Doorlopende leerlijn non-fictie film

Gedurende twee jaar zijn leerlingen uit de onderbouw van het VMBO inhoudelijk met non-fictie film bezig en zetten zij film in als creatief gereedschap om op onderzoek uit te gaan. Ze leren onder andere, kritisch kijken naar media, filmen, interviewen en monteren. Ze brengen zichzelf, hun achtergrond, en de sociale en culturele omgeving van de school in beeld.


De frisse blik is op zoek naar scholen die geïnteresseerd zijn in de doorontwikkeling en uitvoering van Cultuurreporters. 

 

✉ Gelijk enthousiast? Vraag een lesbrief aan bij Merel.  
• Meer informatie? Kijk hier voor foto's, de inhoud van het lespakket en informatie over competenties. 

✰ Benieuwd naar de films van leerlingen? Kijk eens op deze pagina.

Interactieve lesbrieven - Actuele filmfragmenten - Prikkelende opdrachten - Duidelijke docentenhandleiding 

Bij De frisse blik leer je kritisch kijken door met film, interview en montage aan de slag te gaan!

 

De frisse blik zet film niet alleen in als educatief middel, maar ook als element om verbindingen te leggen tussen mensen en de sociale cohesie te vergroten.

 

Lees hier verder.

"Het opende toch wel mijn ogen; dat de media ons zó manipuleren! Het was dus leerzaam, maar ik heb ook heel veel gelachen om de filmpjes." (Floris, 3 HAVO)

                      

 

Het belangrijkste dat ik heb geleerd is....'dat bijna alles wordt gemonteerd en dat je nu anders kijkt naar tv'. (Charity, 13 jaar)

De frisse blik & Het Jeugdjournaal

De frisse blik & Het Jeugdjournaal

De twee leukste /mooiste /grappigste /beste films van ons nieuwe project Wat is waar? Nieuws! staan vanaf nu elke week op de website van het Jeugdjournaal en op onze Facebookpagina.

Deze week komen de filmpjes van de H.M. van Randwijkschool uit Ilpendam. De winnaars zijn Nique, Maud, Romina en Maartje. Ze interviewen mensen naar aanleiding van het nieuws over de Olympische Spelen.

Bekijk de films hier.

"Ik heb de filmpjes op Youtube aan mijn familie laten zien en die begrepen niet hoe kinderen zoiets kunnen maken... " (Julia, groep 8)

Pareltjes van De frisse blik

Vaak komen we tijdens onze filmprojecten kleurrijke figuren tegen op straat. Deze mevrouw in Bergen vraagt zich af wat 'De frisse blik' eigenlijk betekent…

(Interview/Camera: Olivier, Mila & Sara)

 "Een prachtige impuls voor structureel gebruik maken van film als informatieverwerking. Uitdagender onderwijs bestaat er niet!" (André Lammers, directeur Dr. H. Bavinckschool)